söndag 27 september 2020

Investmentbolag dyra men finns fynd

Som bekant är jag anhängare av investmentbolag. Liknar fonder men slipper höga avgifter och får ändå en bredd. Jaag är inte ensam om denna åsikt. Antalet aktieägare i investmentbolagen har ökat kraftigt. Svolder upp 113 procent i år, Investor 67 procent, Bure 65 öprocent, Latour och Creades 42 procent.LÖresund liggger lägre och har bara fått två procent fler sparare i år. Investmentbolagen har nu rusat iaväg som gör oss tveksamma. Creades har gått otroligt bra och betalas idag med en premie på 56 procen. Alltså får vi betala 56 procent mer för aktierna i klump än om man köper dessa aktier som ingår i bolaget själv. Latour kan visa upp en fantastisk statistik men kan verkligen betala 42 procents premie. Vill man köpa investmentbolag till rabatt är Industrivärden med 7 procents rabatt. Fina bolaget Investor kan handlas med 14 procents rabatt. Kinnevik med 8 procdnts rabatt. Jag skulle nog välja folkaktien Investor i detta läge om jag nu vill ha en investmentbolagsaktie. Kan också tänka mig betala 2 procents premie för Svolder faktiskt. Jag köpte en post för 94 kr senast och nu står aktien i över 160 kr. Man får en rad mindre bolag som Ulf Hedlund och hans gäng valt ut. Proffsig förvaltning och bolaget är helt skuldfritt. Annars finns jui en mängd andra fina bolag på börsen. Dock dyra i de flesta fall.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar