söndag 13 januari 2019

Så vinner du mer på Postkodlotteriet

Häromdagen blev jag uppringd av en trevlig dam från Postkodlotteriet där jag har en lott. Trodde hon skulle meddela mig om miljonvinsten. Men inte alls. Hon ville att jag skulle köpa fler lotter och höll en mindre föreläsning om hur man vinner pengar.   Hon malde på i väldig fart utan att ge mig en syl i vädret och förklarade kort:
- Du fårstår det Karl (hon valde att använda bara halva namnet kanske av tidsskäl) att om du köper fler lotter har du större chans att vinna...
- Jaså, är det på det viset sa jag och tackade för lektionen. För visst har hon rätt i sin logik.

---
I alla fall inget bedrägeriförsök.  Däremot ett annat samtal mera allvarligt. Sofia ringde mig också en dag, trevlig ung dam av rösten att döma. Hon sa sig representera ett företag som har hand om alla kodbrickor till larm från samtliga säkerhetsbolag.  Hon sa att man nu håller på attr byta ut alla brickor och ville jag skulle sända in min för byte.  Jag föreslog att sända nyckeln till huset, lättare att hantera och då la hon på luren för att återkomma med samma samtal dagen därpå.  En kontroll med säkerhetsbolaget visade att många fått sådana samtal under hösten och bolaget bad mig varna alla för att ens diskutera detta grova brottsförsök.   Så se upp!

==
Blev också uppringd av en som sa sig hålla på att rengöra köksfläktar i trakterna.  Varför inte passa på när inte längre denna rengöring ingår i sotaruppgifterna.  Varför släppa in en helt okänd person i huset.  Låter lika galet som att släppa in kontrollanter av värmeelementen.  Ett vanligt försök i Uddevalla att komma in i bostäderna.



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar