onsdag 22 januari 2014

Dagstidningen blir tv-kanal




Tidningen blir tv
Expressen utökar sin webb-TV-satsning  meddelar nu tidningen.  Alltså blir Expressen allt mer en tv-kanal där man tävlar med andra tidningar, främst Aftonbladet,  att vara snabba och leverera nyheterna live.  Partiledardebatter kan ses även i kvällstidningarnas tv-sändningar och även morgontidningarna måste hänga med.  Vart är vi på väg?  Att tidningarna har en hemsida där man kan presentera  senaste nytt och helst i realtid är inget nytt. Men att övergå till rörliga bilder blir ändå en satsning som förgäves söker konkurrera med  våra vanliga TV-kanaler. Allra sämst blir det när man lägger in rejäla avsnitt med reklam.  Flera ekonomitidningar har regelrätta debatter om hur börsen går, intervjuer med kända ekonomer och mycket annat som kan vara kul att ta del av. Men inte gjort av tidningsjournalister. Detta måste bli en tuff utmaning för våra vanliga tidningar om man ska hänga med.  Hur stort är intresset från läsare för dessa TV-sändningar? Hur  mycket tid har medelsvensson som har all möda i världen att få lite fritid?  
Själv vill jag ögna igenom nyheterna och inte höra långa utläggningar om sånt jag inte är intresserad av.  
Expressen har också för avsikt att sätta uppp fler program under våren och utökar satsningen på programmet Primetime. Schlagerprogram som sänds i samband med  melodifestivalen utlovas bland annat. Samt program om teknik och prylar. Det mesta som sänds ska köpas in från produktionsbolag. Det startas massor av produktionsbolag idag och är en lysande marknad för den som är duktig.  Skavlan tjänar mångfaldiga miljoner på sitt populära program liksom Rickard Sjöberg med Postkodmiljonären och Peter Settman som också drar in miljoner i sitt bolag.
Om nu tidningarna också börjar köpa in tv-program så har vi snart förändrat medielandskapet rejält.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar