torsdag 31 oktober 2013

Kan Bohusläningen kopiera framgångsrik tidning?

 

Papperstidningen är inte dödshotad. Och nätet kan användas på nytt sätt med stor framgång. Något för bekymrade tidningsledningar att fundera över.

I dagens upplaga av tidningen Journalisten som är journalistförbundets tidning berättas om hur Financial Times upplaga ökar både papper och nättidning. Och det är stora tal det handlar om. Vore intressant att höra  hur chefredaktörerna på våra lokala tidningar här i Bohuslän ser på utvecklingen. 

 

Financial Times upplaga ökar

 
Det går bra för The Financial Times, på pappret och på nätet. Antalet prenumeranter av papperstidningen har ökat med fem procent i jämförelse med förra året. Och de digitala prenumerationerna har ökat med 24 procent.
The Financial Times har nu en upplaga på 629 000 exemplar, den högsta på 125 år, enligt ägarna Pearson. De digitala prenumerationerna är nu 387 000, en ökning med 24 procent på en niomånadersperiod.
Roy Greenslade, som bevakar medier för The Guardian, skriver att det intressantaste är att papperstidningen är lönsam, att inkomsterna överstiger utgifterna för tryckning och distribution.
Ägarna Person har sett en tillväxt inom digital- och lyxreklam, samt en 23-procentig ökning av reklam i mobilen. En anmärkningsvärd framgång är dess oneline-magasin HowtoSpendit.com, där annonsintäkterna ökade med 41 procent på en niomånadersperiod fram till september i år.
 
 
===========
Bohusläningens nya design fick mig att kommentera den nya tidningen och jag har inte vid något tillfälle sen jag körde igång den lilla blygsamma nättidningen Bohus-Posten fått så många läsare och kommentarer. Den lokala tidningen engagerar verkligen. Jag roar mig med att tycka till om tidningarna och särskilt Bohusläningen som är störst. Men vi ska inte heller glömma Lysekils-Posten och Orust Tjörn som är  mycket spännande lokaa tidningar. Egen tryckpress och LP är landets enda prenumererade eftermiddagstidning. Helge Gustafzon är en mycket duktig tidningsmakare liksom Göran Nyberg vid Uddevalla-Posten och Västsverige. Hur tänker sig dessa herrar framtiden? Ganska olika produkter, en proppfull med annonser, en annan mycket sparsamt av den varan.
Jag tänker fortsätta analysera  de lokala tidningarna och dess innehåll och tillåter mig ha synpunkter på både form och innehåll.
 
 
 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar